zaterdag 26 december 2015

Monteren!

Na de "spuitsuccessen" kon ik gaan monteren. Wat te verwachten was, maar mij op het moment surprème toch verraste, was dat de verf veel, met zorg gemaakte, passingen onmogelijk maakte.
Met toch wat pijn in het hart moet je dan de lak 'beschadigen'. Dat doet wel een beetje zeer in het begin. Vooral schroefgaten moesten een beetje ruimer gemaakt worden. De meeste schroefgaten waren krap aan de maat. Eerst heb ik van de scheenplaten en de lagerblokken de resten verf gehaald en de onderdelen gepolijst. De randen van de wielen waren gedeeltelijk mee gespoten en moesten blank gemaakt worden. Omdat ik al heel lang aan het bouwen ben (vanaf 1996) kon de rest ook wel een poetsbeurt gebruiken. Alles was wel ontvet voor het spuiten maar de delen die niet gespoten moesten worden waren verder nog niet behandeld. Voordat de wielen met de lagers zijn gemonteerd heb ik eerst de cilinders in elkaar gezet, d.w.z. de kant van de leibanen, en daarna vastgezet aan het frame. Met de wielen en de assen eraan was het frame wat moeilijker te manoeuvreren.  De voorkant van de cilinders had ik open gehouden om de stoomschuiven en de zuigers na het monteren van het drijfwerk af te kunnen stellen.
Wat ik onderschat had was de tijd die ik er mee bezig was. Bijna twee weken voor het geheel op lucht kon lopen. Veel schroeven kon ik met maar hele korte slagen aandraaien, een behoorlijk tijdrovend en soms zenuwslopend werk om ze erin te krijgen. Vooral nu alle onderdelen gemonteerd werden kwam er hier en daar ook wat ruimtegebrek. Waarschijnlijk onervarenheid van mij dat ik daar niet voldoende rekening mee gehouden had. Alle onderdelen waren wel pas gemaakt maar eigenlijk nooit allemaal tegelijkertijd gemonteerd geweest. Alles is uiteindelijk wel op zijn plaats gekomen. Iets om te onthouden voor de volgende keer!

Nog zonder aansluiting van de aspomp
Het smeersysteem voor de aslagers

De cilinder







Het rooster met aan de zijkanten de
leidingen voor de lagersmering













Inmiddels is de hele locomotief gemonteerd en heeft hij op stoom gelopen. Eigenlijk was mijn planning om de locomotief aan het einde van de zomervakantie op stoom te laten lopen. Het werd onderhand enigszins gênant om op verjaardagen te moeten zeggen dat "hij" nog niet klaar was. Hoewel nog niet klaar, toch een grote stap voorwaarts. De planning is dus niet gehaald maar ik kan nu weel weer enigzins gerust op visite.

Er was bij mijn eerste bezoek aan de Modelbouw Vereniging Twente al voorspeld dat de eerste keer op stoom een hoop gebreken zou opleveren. Met deze insteek viel het mee. Alle kranen lekten, de cilinderpakkingen lekten, de pakking van de stoomdom lekte en de bypasskraan spoot kokend heet water in de waterbak. De beide veiligheden gaven meteen stoom bij 0,0 bar druk. Beide veiligheden strakker afgesteld leverde geen verbetering op: de zittingen waren dus niet dicht. De machine liep wel heel mooi op stoom maar de 6 atmosfeer heb ik niet gehaald. Op een gegeven moment begon een van de veiligheden stoom te spuiten en was niet meer te stoppen. De stoom condenseerde en kwam als een regenbuitje weer naar beneden. Dat was het einde van het avontuur. Wat wel goed was: de cilindersmering werkte, de aansluitingen van de oververhitter en de beide cilinders waren stoomdicht, de waterpompen werkten beide goed en de snuiver was stoomdicht. Beginnersgeluk. Al met al was ik lang niet ontevreden!
 Etswerk
De stoomschuif en een stukje van de zuiger

Het voorlopige eindresultaat.

 

Voor en..


na



Geen opmerkingen:

Een reactie posten