woensdag 7 september 2016

Rijden met de 8703 en het begin van Bello



Na de laatste keer rijden heb ik wat verbeteringen aangebracht aan de locomotief. De aspomp kon niet voldoende water leveren om de ketel gevuld te houden. Om dit euvel te verhelpen heb ik de pomp uit de locomotief gehaald en dat is een heel gepeuter omdat er van alles omheen gebouwd is na de oorspronkelijke installatie. Toch gelukt. De plunjer van de pomp was 6 mm. Ik heb het pomphuis opgeboord en geruimd naar 8 mm en een nieuwe plunjer van 8 mm gemaakt. De vraag was of de locomotief zo'n grote plunjer tegen de druk van de ketel in zou kunnen laten pompen. Een paar weken later deed zich de volgende gelegenheid voor om te rijden. Ik had thuis de locomotief al wel op de rollenbank gehad en dat liep probleemloos. De rollenbank is echter onbelast en op de baan moet de loc mijn gewicht en het karretje trekken. Opstoken gaat nu probleemloos. Het rijden verliep ook goed totdat er water uit de schoorsteen kwam. De pomp leverde zoveel water dat het hem zijn neus uitkwam. Gelukkig zit er een bypass kraan op en die had ik nog niet nodig gehad. Nu dus wel. Het euvel van de watertoevoer leek daarmee verholpen. De locomotief gebruikt overigens heel veel water. Na een rondje rijden (180 m) zijn de watertanks leeg en moet er nodig bijgevuld worden. Na een poosje rijden en genieten begon de locomotief  langzamer te lopen en leek er en zwaar punt te zijn. Ik heb alles nagekeken in de veronderstelling dat er een lager vast gelopen was of een drijfstang los zou kunnen zitten. Na een poosje zoeken kwam ik er achter dat de zuigerstang los was gelopen met als gevolg dat de zuiger bij iedere slag tegen de cilinderdeksel stootte. Ik heb toen de zuigerstang zo goed en zo kwaad als dat ging weer in de kruiskop gedraaid en nog een rondje gereden. Tijdens de rit spoot er opeens kokend heet water via de bypasskraan in de watertank. Toen heb ik het verder opgegeven.

Inmiddels zijn deze storingen verholpen in de 'centrale hoofdwerkplaats' en moeten we binnenkort weer een keer proberen te rijden.

Twee weken geleden ben ik begonnen met de bouw van een nieuwe locomotief de 'Bello', de NS 7742 die in de zomermaanden tussen Hoorn en Medemblik op en neer rijdt. De beide frameplaten had al laten lasersnijden in Enschede. Bij een bedrijf in Lochem heb ik de blokjes laten zagen voor de aslagers. Hoog gelegeerd staal dat de tanden van de zaag deden uitbreken. Een onvoorziene kosten-post. Ik had dat staal een keer gekregen en al geprobeerd met de handzaag er een stukje van af te krijgen. Daar ontbrak het mij aan geduld en spierkracht. Het laat zich overigens prachtig verwerken met het juiste gereedschap.
De bedoeling is dat de lagers net als in het grootbedrijf deelbaar worden. Dat betekent dat de as alleen aan de bovenkant gelagerd is met en halve lagerschaal en aan de onderkant alleen maar opgesloten is maar niet gelagerd. De lagerblokken zijn omgekeerde U's die in het frame op en neer kunnen glijden.
Op de foto wordt e.e.a. duidelijk hoop ik.

Hier nog een paar foto's.


De lagerblokken. De onderste helft
wordt nog weg gefreest en dan
blijft er een U over

De beide frame platen.
Ongeveer 63 cm lang
De U-vormigr lagerblokken zonder lagerschaal.
(een foto van een foto)

Alle onderdelen van het frame plus één lagerblok extra
Een gedeelte van het drijfwerk van
Bello. Zeldzaam mooi!







Geen opmerkingen:

Een reactie posten