vrijdag 27 januari 2017

De stoomdom (vervolg)

Na een aantal mislukte pogingen met de grote plaat moest ik mijn prestigieuze plannen om de stoomdom uit één stuk te maken toch opgeven. Er zat niets anders op dan de mal te delen en de stoomdom in twee delen te maken. Plan B. Om wat overlap te krijgen moest ik het bovenstuk met de bolle kant wat verlengen. Er was nog schuttingpaal. Een nieuwe poging, nu met een kleinere plaat leek te lukken, maar eenmaal van de mal bleek de rand papierdun te zijn geworden. De tweede keer met het zelfde resultaat ondanks een iets andere aanpak. De derde poging met plaat van 1 mm pakte goed uit. De rand was nu 0,7 mm dik. Deze dikkere plaat liet zich wel veel lastiger forceren. Vaak uitgloeien hielp. De onderkant van de stoomdom liet zich wat gemakkelijker maken en slaagde al bij de tweede keer.










Nadat beide delen met zilver op elkaar waren gesoldeerd heb ik een mal gemaakt van aluminium waarmee ik de ronding kon maken voor de aansluiting op de ketel. De stoomdom paste daarin en zo kon ik de onderste rand naar buiten werken. Daarna heel voorzichtig het randje omgezet en nadat het een 'gootje' was geworden heb ik er een dun rvs draadje ingefelsd. Daarna polijsten en de stoomdom aan den volke getoond. Vooral mensen die niets met stoomlocomotieven hebben waren enthousiast!
Een weerbarstige klus....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten