donderdag 2 februari 2017

Bladveren

De NVM bouwtekening van Bello geeft de bladveren aan als dummy. Misschien wel een goed idee. Ik wil toch proberen om werkende bladveren te maken. Staal leek me te stug en dus fosforbrons gekozen als veermateriaal. Ik heb platen van 1 mm is repen van 6 mm breed gezaagd met een zaagfrees. De plaat verticaal opgespannen tegen een hoekplaat met achter de plaat een stuk multiplex om te voorkomen dat ik ook repen van de hoekplaat zou zagen.




Voor de 6 veerpakketten heb ik ongeveer 3,2 meter strip nodig. Een beetje aan de ruime kant maar mezelf kennende is wat reserve wel praktisch. De plaatjes fosforbrons zijn 200 mm lang dus 16 strippen. Alle veerbladen krijgen een gat in het midden van 2 mm. Eerst heb ik alle bladen op een iets te ruime lengte afgezaagd en toen in het midden een gaatje geboord met de centerboor. Ik heb een mal gemaakt door een sleuf te frezen met de breedte van de veerbladen. De centerboor gecentreerd boven de gleuf en toen de gaten geboord.




Om de veren vanuit het center op lengte te maken nog een mal gemaakt. De veren waren al in de juiste kromming gewalst. 'Juist' is een beetje bluf. Ik weet niet wat juist is. Op de tekening staat een radius van 25 cm maar bij een werkende veer komt er een kracht op te staan en dus zal die radius veranderen. Om een indruk te krijgen van de vervorming heb ik het vermoedelijke gewicht van de locomotief genomen. Ook een beetje naar aanleiding van het gewicht van mijn eerste locomotief de NS 8700 op 3,5 inch spoor die bedrijfsklaar 19,5 kilo weegt. Bello wordt niet veel groter in 5 inch schaal. Het gewicht van Bello, ik denk dus rond de 25 à 30 kg, heb ik gedeeld door het aantal van 6 veerpakketten. Ik kom dan op ongeveer 4 à 5 kilo per veerpakket. Een proef veerpakket (goed dat ik een wat ruime hoeveelheid strips had  gemaakt) heb ik belast met dit gewicht en zo de 'juiste' radius bepaald. Laten we hopen dat het er straks een beetje goed uitziet. Nu de tweede mal. Een stuk strip van 6 mm breed in de radius van de veren gemaakt en van uit de kopse kant telkens de halve veerlengte afgetekend. Op deze plaatsen een gaatje geboord 0,1 mm kleiner als het gaatje in de veren en zo goed mogelijk in lijn met de straal. (hoe belangrijk is dat?) Daarop een klemsysteem gemaakt en de veren aan beide zijden op lengte gemaakt.



Het voorlopige eindresultaat



De veerpakketten  worden bij elkaar gehouden door de veerstroppen. Ik heb overwogen om die van plaatstrip te buigen maar uiteindelijk toch besloten om ze uit massief te maken. Uit de hand vijlen bleek een te grote uitdaging. Toch maar weer  een mal gemaakt. Hoeveel mallen moet je maken voor de locomotief af is? Dat werkte heel goed. (malen nach zahlen?) Het kostte wel een vijl met de geharde mal maar die komt op de post onvoorzien. 





De stroppen moeten nog losgehaald worden en buitenwerks op maat gemaakt.

Wordt vervolgd....



Geen opmerkingen:

Een reactie posten