zondag 10 januari 2016

Onder stoom

Na vooral de kranen en de inlaatkleppen te hebben gereviseerd (lees: omgebouwd) heb ik het er nog een keer op gewaagd. Vandaag, zondag was het zover. Door het mooie weer kon ik de locomotief buiten zetten en na het vullen van de waterbakken heb ik met perslucht de machine laten lopen om zo door de aspomp de ketel te vullen. Na vulling de brander door de vuurdeur gestoken en de ketel opgestookt. De druk steeg totdat het gas op was. 3 Bar stond op de manometer. Gelukkig had ik nog een andere gasfles met voldoende gas om verder te gaan. Door het lekken van de veiligheid kon ik niet meer dan 5 bar halen, wel voldoende om de machine te laten lopen. Ik ga nieuwe veiligheden maken in de hoop dat nauwkeuriger werken de lekkage opheft. Alle kranen waren nu goed stoomdicht. Ik had na de afstelling van de stoomschuiven de deksels er nog niet op gezet.
Op deze manier kon ik controleren of de smeerpomp werkte. Die werkte goed, er kwam een mooie vette olie/water emulsie uit de stoomuitlaat.



                Opwarmen met de brander

Lopen op stoom voor de tweede keer



Vanuit de cabine


Stoom afblazen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten