donderdag 26 januari 2017

De stoomdom


De Bello heeft midden op de ketel een prachtig gepoetste stoomdom. Bij mijn besluit om de Bello te bouwen bedacht ik dat de stoomdom een ingewikkelde onderdeel zou worden. Ik weet niet hoe de stoomdom van de Bello ooit is gemaakt maar voor mij leek het om een mal forceren van een stuk plaat de oplossing. Een andere mogelijkheid is om het uit één stuk massief messing te draaien. Een nog al omstandige methode omdat je heel veel materiaal moet verspanen, maar wel een alternatief als het forceren niet lukt. Forceren betekent dat er een mal moet komen met het maten van de stoomdom minus de dikte van de plaat. Ik had nog stukken hout liggen die hard genoeg waren om als mal te  dienen. Een groot stuk was over van een parasol die ik ooit gemaakt had en het andere, kleinere stuk,  was een restant van een Bankirai schuttingpaal. In de klauwplaat ermee en aan het werk.

De stoomdom

Hout geeft veel krullen en stof

Eerst heb ik het onder gedeelte van de mal gedraaid. Dit is het gedeelte waar de stoomdom op de ketel rust. Het smallere bovendeel komt uit de schuttingpaal. Dit was Bankirai. Is heel mooi te draaien maar geeft een zeer onaangename lucht bij het bewerken. Ik had geen andere keuze en moest het er mee doen. Niet tot genoegen van de huisgenoten.


Het resultaat
Mijn gedachte was dat ik de hele stoomdom uit een plaat kon halen. Ik heb dus een stuk plaat rond geknipt in de grootte die ik dacht nodig te hebben, dat wil dus zeggen dat de straal van de plaat dan net zo groot moet zijn als de totale hoogte van de stoomdom. Daarna de plaat uitgegloeid om het materiaal wat makkelijker vervormbaar te maken. Ik had niet lang geleden een aantal messing platen overgenomen van iemand die gestopt was met zijn hobby. Daar zat een grote plaat bij van 0,7 mm dik en dat leek mij geschikt om te gebruiken. Eerst een gat in het midden gemaakt dat over het uitsteeksel van de mal paste en een steun gemaakt waarop mijn forceer staal kon rusten. Met het forceerstaal forceer je de plaat in kleine stapjes richting mal terwijl de plaat rond draait. Op Youtube gaat dat allemaal zeer voorspoedig. Bij mij heel even ook. 

Optimistisch
Mislukt!
 Nog een keer!




Tweede deel volgt...     

Geen opmerkingen:

Een reactie posten