Om de bronzen plaatjes tijdens het solderen op zijn plaats te houden heb ik een klein gaatje geboord en daar een klinknageltje door gedaan. Niet geklonken, alleen tegen het verschuiven. Daarna de scheenplaten gemonteerd. Nu was het moment gekomen om de scheerplaten op maat te frezen. Ik heb overwogen om het frame in zijn geheel op de freestafel uit te lijnen en dan de tegenover elkaar liggende scheenplaten op maat te frezen. Evenwijdigheid van de assen, bij nauwkeurig werken, gegarandeerd. Helaas, de freestafel was te smal en ik kreeg het frame niet stabiel genoeg opgespannen om te kunnen frezen. Plan B. De frameplaten waren laser gesneden en zeer nauwkeurig op maat. Alles binnen 1/100 mm nauwkeurig en meer dan voldoende punten om te meten. Ik heb het frame uit elkaar gehaald en de frame platen apart van elkaar bewerkt. Eerst de scheenplaten in het midden gemonteerd en op maat gefreesd met als vast meetpunten de uitsparingen van de voorste en de achterste as. De exacte maat tussen de scheenplaten moest 21 mm worden. Om geen stapelfouten te krijgen heb ik met de grootst mogelijke nauwkeurigheid gewerkt. Fouten, in het begin gemaakt, achtervolgen je of vermenigvuldigen zich. Hierna de scheenplaten voor en achter gemonteerd en deze aan de hand van de scheenplaten in het midden op maat gefreesd. Daarna het frame weer gemonteerd en alles gecontroleerd. Zag er perfect uit. Ik kon nu de lagerblokken met wat vijlwerk tussen de scheenplaten schuiven. Nu de assen er in en meten (de assen moeten heel nauwkeurig parallel zijn anders gaan de koppelstangen protesteren) Geloof het of niet maar er zat niet meer dan 1/100 mm verschil tussen de assen. Ik heb het drie keer nagemeten met ieder keer hetzelfde resultaat. Soms zit het enorm mee.
scheerplaten achteras frezen |
De as in het lager. Later word dit lager gedeeld |
Nu kwam het moment om de lagerblokken te scheiden. Ik had ze uit praktische overwegingen aan de onderkant gesloten gehouden. Het staal dat ik er voor gebruikt had was een hoog gelegeerde staalsoort waar ik op geheimzinnige wijze was aangekomen. Herkomst dus onbekend. Alleen met VHM-frezen en HSS-Cobalt frezen was het te bewerken. Mijn zorg was dat het open zagen tot gevolg zou hebben dat de beide benen van de U uit elkaar zouden gaan staan door spanning in het materiaal. Geen enkele maatverandering. Tijd voor de bronzen lagerbussen. Deze bussen moesten een binnenmaat hebben waar de as spelingvrij in kon lopen, een buitenmaat die spelingvrij in de holte van het lagerblok paste en de flenzen aan de beide uiteinden moesten precies om het lagerblok passen. Alle kritische maten dus en
De kant en klare lagers met gehalveerde lagerschalen |
Ik ben nóg niet bij met mijn blog!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten