woensdag 5 augustus 2015

Het einde aan het begin.



Ergens moet ik beginnen met deze blog en dat is min of mee aan het einde van dit "project". Misschien dat ik in een later stadium de stappen, die hebben geleid tot het huidige resultaat, nog laat zien.
Ik ben nu ruim 20 jaar met deze locomotief bezig. Indertijd heb ik gekozen voor de NS 8700, misschien niet de mooiste locomotief maar wel zeer Nederlands. Het model was toentertijd voor mij te begapen wat betreft de machines die ik had: een EMCO Compact 8 en pas later, in 2002, een  EMCO FB 2 kloon van Huvema. In het begin veel met de hand gezaagd en kleine onderdelen gefreesd op de draaibank.


De 'carrosserie' is inmiddels ook klaar en nu ben ik aan het pijpwerk bezig. Frame, wielen, drijfwerk, cilinders, ketel en ketelappendages zijn klaar. De ketel is, na een eerste mislukte poging, met als gevolg helemaal overnieuw beginnen, goed gekeurd. De eerste ketel had ik niet nauwkeurig genoeg gemaakt. De soldeer- naden waren te ruim op een aantal plaatsen en, had ik het artikel over zilver solderen in "Onder Stoom" maar eerder gelezen, slokten het een na het andere staafje zilversoldeer op. Zonder enig resultaat. Ik kon de ketel zelfs niet heel even op druk krijgen. De tweede ketel heb ik aanmerkelijk nauwkeuriger gemaakt en was vrijwel meteen helemaal dicht. inmiddels is een persbewijs afgegeven en heb ik een ketelnummer. Het stadium is nu aangebroken dat ik het frame en de wielen moet gaan spuiten en onderdelen definitief moet gaan monteren.

De ketel, het tweede exemplaar, met de appendages
Het drijfwerk enkele jaren geleden

Geen opmerkingen:

Een reactie posten