vrijdag 28 augustus 2015

De laatste fase, spuiten en monteren.

Vandaag ben ik begonnen met het spuiten van het frame. Ik had het frame jaren geleden al eens met een zachte brede penseel in de primer gezet. Het was geen etsende primer en het ging er op sommige plaatsen van af. Tijd voor een nieuwe laag. (Voor ik aan de klus begon heb ik het boekje "How (not) to paint a locomotief" gelezen Het boek is zeer verhelderend en geeft heel veel informatie over primers, verfsystemen, verfspuiten en het oplossen van problemen) Ik heb een nieuwe bus 2K etsende wasprimer gekocht en de oude laag er af gekwast met thinner. Daarna met de compressor en een vloeistofspuit de laatste restjes er met thinner af gespoten. Het was gelukkig mooi weer en boven de wind was het uit te houden. De buren hebben niet geklaagd! De oude laag ging er redelijk vlot vanaf maar er kwamen wel een paar roestplekjes onder vandaan. Rustyco gekocht en de plekjes ingesopt. Werkt echt goed! Het oppervlak wordt mooi schoon en de gel is gemakkelijk te verwijderen met water. Ik was een beetje bang dat water meteen weer roest zou veroorzaken maar dat viel mee. Het hele frame met de haarföhn gedroogd en nog eens afgenomen met thinner. Daarna het frame niet meer aangeraakt en de primer gemengd. Om een juiste mengverhouding van 1:1 te krijgen heb ik een staafje staal om de 8 mm voorzien van groefjes. Basislak tot het eerst streepje en dan harder erbij tot het tweede streepje. Dat werkt alleen als het potje waarin de verf gemengd word een vlakke bodem heeft. Een leeg blikje van tomatenpuree voldoet uitstekend. De primer heb ik iets verdund na de eerste spuit pogingen. De primer kwam min of meer droog op het frame. Na de verdunning ontstond er een mooie dunne glanzende laag primer. Om te spuiten had ik de beschikking over een Badger 150 airbrush en die voldeed redelijk goed. De airbrush op zich doet het fantastisch en is bestand tegen thinner en ander scherpe oplosmiddelen, maar is toch een beetje klein voor het formaat van het frame. Nadeel van de airbrush is de kleine oppervlakte die in een keer meegenomen kan worden. Voordeel is wel de mogelijkheid om in kleine hoekjes te kunnen komen.

Het kale frame klaar om te spuiten.

De 'spuitcabine'.
Het eindresultaat


Geen opmerkingen:

Een reactie posten