donderdag 27 augustus 2015

De kap van het machinistenhuis

Na de vakantie ben ik begonnen met het monteren van de kap van het machinistenhuis op de beide waterbakken en de kolenbak met aanhangend plaatwerk. Het plaatsen van de kap verloopt niet echt naar wens. Alle onderdelen lijken haaks en vlak te zijn. Toch zijn er kleine maatverschillen ingeslopen. Het na solderen van de klinknaden heeft klaarblijkelijk toch voor wat onnauwkeurigheden gezorgd. Het achterdeel, de kolenbunker met aanhangend plaatwerk is heel iets breder geworden dan de breedte over de waterbakken. Als alles in elkaar gezet is wijkt de kap van het machinistenhuis ook nog iets af naar links.
In de juiste positie naar links 'forceren' wilde niet omdat de rechtervoorkant dan tegen de waterbak stootte. Met een 3 mm freesje heb ik hier een millimeter weg gefreesd om zo wat ruimte te krijgen (zie foto). Het plaatwerk is voor mij toch een van de lastigste onderdelen van de locomotief.

Na veel passen en meten moet ik toch wat water bij de wijn doen en de kap met een heel klein beetje 'geweld' in de juiste positie zetten. De kap zet ik daarna vast met M1,4 inbusboutjes.
Aan ieder zijde 4 stuks. Zeskant boutjes was mooier geweest, maar geen optie omdat de ruimte tussen de schroefkop en de cabine te klein is om een dop sleutel te gebruiken. Met een steeksleuteltje de schroefjes aandraaien leidt weer tot beschadiging van het verfwerk (nog niet klaar overigens)


foute boel!











Het wegfrezen met een 3 mm freesje


Op zijn plek


Geen opmerkingen:

Een reactie posten